بازدید 2416

ثبت شرکت پیمانکاری | محاسبه مالیات پیمانکاری

کد خبر: ۱۱۸۳۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳ 17 July 2023

شرکت‌های پیمانکاری در زمینه‌های گوناگون از ساختمان‌سازی تا بهره‌برداری از معادن به فعالیت می‌پردازند. این مجموعه‌ها با در اختیار داشتن نیروی کار متخصص به اشخاص حقیقی و حقوقی خدمات‌رسانی می‌کنند و در بیشتر مزایدات و مناقصات حضوری فعال دارند. بیشتر شرکت‌های پیمانکاری در ایران در حوزه ساخت‌وساز و عملیات عمرانی فعالیت می‌کنند، اما دامنه فعالیت آنها طبق قانون بسیار گسترده‌تر از این موارد است.

ثبت شرکت پیمانکاری | محاسبه مالیات پیمانکاری

شرایط تاسیس شرکت‌های پیمانکاری

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، شرکت‌های پیمانکاری را در یازده رشته طبقه‌بندی کرده است: ساختمان، تاسیسات‌وتجهیزات، صنعت‌ومعدن، خدمات، راه‌ و ترابری، آب، کشاورزی، نیرو، کاوش‌های زمینی، ارتباطات و مرمت آثار باستانی. منظور از شرکت پیمانکاری شرکتی است که در اساس‌نامه‌اش موضوع فعالیت اصلی آن یکی از این امور قید شده باشد. بنابراین، راه‌اندازی شرکت پیمانکاری نیازمند داشتن دانش کافی و حضور افراد متخصصی است که آشنایی کامل به قوانین و مقررات آن حوزه داشته باشند.

مجوز شرکت‌های پیمانکاری

شرکت‌های پیمانکاری باید مجوز تاسیس خود را از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دریافت کنند. گفتنی است که تشخیص صلاحیت و صدور گواهینامه پیمانکاران در پایه‌های مختلف با نظارت گروه امور مشاوران و پیمانکاران انجام می‌گیرد. ابلاغ آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های این حوزه و رسیدگی به تخلفات پیمانکاران نیز جزو وظایف همین گروه در معاونت نظام فنی و اجرایی است.

انواع شرکت‌های پیمانکاری

بهترین راه برای تاسیس شرکت پیمانکاری، ثبت شرکت سهامی خاص یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود است. مناسب‌ترین گزینه برای شما متناسب با نوع فعالیت و اهداف شما تعیین می‌شود. بنابراین پیش از انتخاب نوع شرکت، توصیه می‌شود شرایط و ضوابط هر یک از این قالب‌ها را بررسی کنید. باید یادآور شد که متقاضیان ثبت شرکت پیمانکاری برای دریافت مجوز باید به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مراجعه کنند.

ثبت شرکت پیمانکاری در قالب سهامی خاص

یکی از مزایای ثبت شرکت سهامی خاص با موضوع پیمانکاری در ایران این است که الزامی برای تهیه کامل سرمایه نقدی آن وجود ندارد. همچنین شرایطی که برای تاسیس این شرکت‌ها در قانون تجارت ایران در نظر گرفته شده بسیار ساده‌تر از دیگر انواع کمپانی‌ها است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت پیمانکاری سهامی خاص

  • کپی کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضا

  • مشخصات اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان

  • تنظیم اساسنامه، اظهارنامه و اقرارنامه

  • اخذ مجوز فعالیت از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان

توجه داشته باشید که ثبت شرکت پیمانکاری در قالب سهامی خاص به حداقل سه عضو و دو بازرس احتیاج دارد.

ثبت شرکت پیمانکاری در قالب مسئولیت محدود

ثبت شرکت‌های‌ با مسئولیت محدود با موضوع پیمانکاری در سراسر دنیا بسیار رایج است. تاسیس این کمپانی‌ها با سرمایه‌ای اندک نیز امکان‌پذیر است اما امکان انتشار اوراق سهام برای آنها وجود ندارد. این نوع شرکت‌ها معمولاً برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود و هر کدام از شرکا فقط به میزان سرمایه خود مسئول پرداخت بدهی‌های احتمالی خواهند بود.

مدارک لازم برای ثبت شرکت پیمانکاری با مسئولیت محدود

  • کپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضا

  • تنظیم اساسنامه، اظهارنامه و اقرارنامه

  • اخذ مجوزهای لازم از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان

توجه داشته باشید که ثبت شرکت پیمانکاری در قالب مسئولیت محدود به حداقل دو عضو احتیاج دارد.

ثبت شرکت پیمانکاری | محاسبه مالیات پیمانکاری

محاسبه مالیات و اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های پیمانکاری

با توجه به قوانین مالیاتی، پیمانکار و مالیات آن به طور مخصوص و روشنی تعریف نشده است، اما در موارد مختلف در قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحیه آن در ارائه اظهارنامه مالیاتی، ۲ نوع مالیات مقطوع و مالیات بر درآمد، در مورد عملیات پیمانکاری مقرر شده است.

مالیات مقطوع پیمانکاری

مالیات مقطوع پیمانکاری به مالیات تکلیفی گفته می‌شود که بر اساس ماده ۷۵ ق.م.م، کارفرمایان، سازمان‌های دولتی، شهرداری‌ها، موسسات عام المنفعه مستقل و شرکت‌ها و … در صورتی که مبلغ کل پیمان از ۱۰ میلیون ریال بیشتر باشد، موظفند از پرداخت‌هایی که پیمانکاران اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، نسبت به هر نوع کار ساختمانی، تاسیسات فنی، حمل و نقل و یا تهیه ساختمان‌ها و تاسیسات، نقشه کشی، نقشه برداری، نظارت و محاسبات فنی می‌کنند ۵.۵ درصد آن را کسر و به حساب تعیین شده از طرف وزارت دارایی واریز نمایند. این مالیات به دو جز ۴ درصد و ۵ درصد تقسیم می‌گردد که جز اول آن قطعی است و جز دوم آن پیش پرداخت مالیات پیمانکار می‌باشد و لذا از مالیات متعلق به درآمد پیمانکاری قابل کسر است.

مالیات بر درآمد پیمانکاری

لازم به ذکر است که غیر از مالیات مقطوعی که از هر پرداخت توسط کارفرما کسب می گردد، موسسات پیمانکاری نسبت به درآمد حاصل از عملیات پیمانکاری مشمول پرداخت و ارائه اظهارنامه مالیاتی، مالیات‌های تناسبی و تصاعدی نیز می‌باشند که میزان آن با توجه به وضعیت حقوقی آنها مقرر می‌گردد.

برای مثال مالیات شرکت سهامی:

درآمد مشمول مالیات برای شرکت‌های پیمانکاری که به صورت علی الراس تشخیص داده شوند، به شرح زیر می‌باشد:

  • مالیات اضافی سهم شهرداری 3 درصد نسبت به کل در آمد مشمول مالیات.

  • مالیات اضافی سهم اتاق بازرگانی و صنایع و معدن به نرخ سه و نیم در هزار نسبت به کل در آمد مشمول مالیات.

  • مالیات سود تخصیص یافته برای صاحبان سهام با نام 15 درصد.

  • مالیات سود تخصیص یافته برای اندوخته‌ها 25 درصد.

مالیات شرکت‌های غیر سهامی:

درآمد مشمول مالیات موسسات پیمانکاری که به صورت شرکت غیر سهامی هستند و علی الراس تشخیص داده شده اند، مشمول مالیات های زیر است:

مالیات اضافی سهم شهرداری به نرخ 3 درصد نسبت به کل در آمد مشمول مالیات

مالیات اضافی سهم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، سه و نیم در هزار نسبت به کل در آمد مشمول مالیات

مالیات سهم هر یک از شرکا به نسبت تعیین شده در اساسنامه از کل در آمد مشمول مالیات پس از کسر 3 در صد سهم شهرداری طبق ماده 134 ق.م.م محاسبه می گردد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست